در این مقاله خواهید خواند

تحلیل مدیریتی فیلم کارآموزی

تحلیل مدیریتی فیلم کارآموزی the internship

فیلم‌های مدیریتی همواره منبع الهام و انگیزه بخشی در بیزینس و کسب و کار بوده‌اند و یکی از آموزنده‌ترین فیلم‌های روی موضوع یادگیری مستمر تحلیل مدیریتی فیلم کارآموزی است که با زبانی طنز این مفهوم را به ما منتقل می‌کند.

بیلی و نیک فروشندگان یک شرکت ساعت‌سازی هستند که با رواج استفاده از گوشی و ساعت هوشمند و کوچک شدن بازار ساعت‌های مچی مرسوم، شغل خود را از دست می‌دهند. این دو فروشنده علی‌رغم تبحر خود در حوزه فروش، به‌طور کل از تحول دنیای دیجیتال جامانده‌اند و در برابر تکنولوژی‌ها و تحولات بازار مهارت لازم برای فعالیت را کسب نکرده‌اند؛ آنها در نهایت تصمیم می‌گیرند که یک دوره کارآموزی در شرکت گوگل بگذرانند تا خود را به چالش بکشند! هرچند قصه این دو نفر در یک فیلم کمدی، ممکن است کمی اغراق‌شده به نظر برسد، اما این داستان به ما یادآور می‌شود که تغییرات دنیا و فضای کسب‌وکار هر روز بیشتر می‌شود، تکنولوژی‌ها، علوم و حوزه‌های تخصصی دانش و حتی سبک زندگی ما پیوسته در حال تغییر است و آنچه اهمیت دارد این است که هیچ‌گاه نباید یادگیری را متوقف کرد.

تحلیل مدیریتی فیلم کارآموزی با نگاهی به مفهوم یادگیری مستمر

در علم مدیریت، یادگیری مستمر Lifelong learning  یا continues Learning مفهومی است به‌معنای آموزش و توسعه‌ی ادامه‌دار دانش و مهارت‌ بعد از تحصیلات رسمی. این مفهوم در زندگی فردی، شغلی و کسب‌وکار هر شخص وجود دارد. تفاوتی ندارد که یک فروشنده ساده باشید یا عضو هیئت مدیره‌ی شرکتی بزرگ یا حتی یک سرمایه‌گذار! در هر صورت توقف یادگیری، خط پایان مسیر حرفه‌ای شماست!

یادگیری فقط برای آن نیست که به شما کمک کند مدیر یا بیزینسمن بهتری باشید! بلکه به شما می‌آموزد کسب و کارها مانند موجوداتی زنده همواره درحال تغییرند.‌  آنها بر اساس پیشرفت صنایع و تغییرات بازار مدام رشد می‌کنند و دگرگون می‌شوند؛ پس برای آنکه در بازار باقی بمانید و توان رقابت را از دست ندهید، باید یادگیرنده باشید، با تغییرات سازگار شوید و حتی خودتان کاتالیزور و پیشران تغییرات در شرکت و بازار باشید.

اما مفهوم دقیق یادگیری مستمر چیست؟ چه مهارت‌ها و دانش‌های ضروری و مهمی را در دانشگاه نیاموخته‌ایم؟ این یادگیری چه ابعادی دارد و چه حوزه‌هایی را شامل می‌شود؟

کانال‌های یادگیری مستمر بر مبنای فیلم کارآموزی

یادگیری مستمر از طریق سه شریان اصلی قابل دریافت است: یادگیری‌های رسمی (Formal learning) ، یادگیری‌های اجتماعی (Social learning) و یادگیری‌های خودآموز (Self-learning)

یادگیری رسمی حضور در دوره‌هایی ازپیش طراحی‌شده است که یک آموزشگاه با اهداف روشن و مشخص آن را برگزار می‌کند. برای مثال:

  • شرکت در کلاس‌های تخصصی آنلاین یا حضوری یک دانشگاه
  • برنامه‌های آموزشی برنامه‌ریزی شده در سازمان‌ها برای توسعه سرمایه انسانی یا توان مدیریتی
  • کارگاه‌ها و کنفرانس‌های علمی و تخصصی
  • دوره‌های یادگیری و توسعه یک مهارت جدید مانند شنا کردن، آشپزی، فنون سخنرانی و یا یک زبان دیگر

یادگیری اجتماعی یا گروهی یعنی شخص یادگیرنده برای افزایش دانش یا یادگیری مهارت‌های جدید با دیگران در ارتباط است و بحث و همکاری می‌کند و از تعامل با دیگران است که می‌آموزد. استفاده از تجربیات دیگران، همفکری گروهی و ترفند‌ها و روش‌‎هایی که دیگران به مرور و با صرف هزینه و زمان زیاد فراگرفته‌اند می‌تواند به یادگیری فرد دقت و سرعت ببخشد و او را از تغییرات محیطی آگاه کند. این شیوه یادگیری می‌تواند هم رسمی و هم غیررسمی باشد ، برای نمونه:

  • گروه‌های تعاملی و گفتگو محور شبکه‌های اجتماعی
  • مطالعه و مرور وبلاگ های حرفه‌ای و یا دنبال کردن یک پادکست تخصصی
  • کار کردن با تیم‌ها، تعامل با همکاران و هم آموزی به همراه دوستان
  • کوچینگ و مربی داشتن

یادگیری خودآموز به آن معناست که برای دستیابی به یک مهارت جدید یا بهبود دانش و درک خود درمورد یک موضوع صِرف دیدن آموزش رسمی یا کار با دیگران، محدودکننده است. درست آن است که همواره در راستای یادگیری مسائل جدید پرسشگر و جوینده بمانیم. اما از چه طریق؟

  • با تحقیق و مطالعه فردی برای کسب درک عمیق از یک موضوع
  • با داشتن تمرین و ممارست روزانه برای بهبود مهارت‌هایی مانند زبان خارجی، نظم، خلاقیت
  • و با یادگیری یک تکنولوژی جدید و بروز مانند ابزارهای جدید هوشمند و نرم افزارهای کامپیوتری
تحلیل مدیریتی فیلم کارآموزی
تحلیل مدیریتی فیلم کارآموزی

در تحلیل فیلم کارآموزی به چه چیزی توجه کنیم

در فیلم کارآموزی نیک و بیلی فیلم موردبحث فروشنده بوده‌اند، سال‌ها تجربه دارند و نحوه‌ی برقراری ارتباط با دیگران را می‌دانند. اما در محیط کارآموزی جدید، مقابل جوان‌هایی هستند که ذهنی آماده دارند، در بهترین دانشگاه‌ها تحصیل کرده‌اند و با تکنولوژی‌های روز دنیا آشنایی کامل دارند.

نکته اینجاست که دانای کلی وجود ندارد؛ هیچ‌کس نیست که همه‌چیز را بداند. نه بیلی و نیک باتجربه و نه کارآموزان جوان و به‌روز. این قرارگیری آنها در کنار هم است که موجب یادگیری آنها می‌شود. و همین موضوع اهمیت تعادل و توازن سنی را در شرکت‌ها گوشزد می‌کند؛ از بدنه کارشناسی گرفته تا اعضای هیئت مدیره‌.

مهارت‌های سخت (متن روی تصویر: مهارت‌های نرم افزاری و برنامه نویسی و یا تکنیک‌های مدیریتی) و مهارت‌های نرم (متن روی تصویر: کار تیمی، ارتباط موثر) هر دو قابل یادگیری هستند. کافی‌ست نخبگان جوان و خبرگان باتجربه کنار هم قرار گیرند و با ایجاد یک فضای آموزنده به یادگیری سرعت و کیفیتی دوچندان دهند.

تحلیل مدیریتی فیلم کارآموزی
تحلیل مدیریتی فیلم کارآموزی

دوره کارآموزی بیل و نیکی در گوگل چه چیز به ما می‌آموزد؟

  1. همواره کنجکاو و پرسشگر بمانید: این کار باعث می‌شود با تغییرات محیطی، پویایی خود را حفظ کنید و موفقیتی پایدار داشته باشید.
  2. به یک حوزه بسنده نکنید: دانسته‌های خود را در زمینه‌های متنوع افزایش دهی. معلومات عمومی بالا در تمام شاخه‌ها باعث خلاقیت بیشتر، تنوع دیدگاه و بهبود دائمی شما خواهد شد.
  3. از دیگران بیاموزید: به‌شکلی سیستماتیک و مستند تجارب خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و از تجارب و دانسته‌های دیگران استفاده کنید.
  4. بدانید که آموخته ها تا به مرحله استفاده نرسند ارزشی خلق نمی‌کنند: از یادگیری های دیگران و خود استفاده کنید و آنها را توسعه ببخشید. از تغییر نهراسید.
  5. خود را به‌روز نگاه دارید: دنیای ما با سرعتی باور نکردنی درحال تغییر است. در حوزه تخصصی خود تغییرات را به‌خوبی جستجو کنید و یادگیری‌های خود را بروز کنید.
  6. در انتها به یاد داشته باشید: یادگیرند‌گان حقیقی جشن فارغ‌التحصیلی ندارند!

مدیران مدیا یک رسانه نوآور پیرامون موضوعات مدیریتی است که توسعه محتوای خلاق در این حوزه می‌پردازد و فیلم های مدیریتی یکی از مهم‌ترین ابزار برای توسعه این محتوای مدیریتی است.

دیدگاه‌‌ها، سوالات و پیشنهادات خود را در کامنت بنویسید

از اینجا می‌توانید کامنت ها را دنبال کنید:
اطلاع از
guest
دیگران نخواهند دید
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظرات شما را دوست داریم، لطفا برای ما بنویسید.x