در این مقاله خواهید خواند

هدیه سازمانی نوآورانه

ایده‌های خلاقانه برای هدیه سازمانی

هدیه سازمانی یک راه عالی برای قدردانی (تشکر از مشتریان برای خریدشان یا کارکنان برای خدماتشان) و تعمیق روابط با مشتریان است. این هدیه‌ها همچنین روحیه کارکنان را بهبود می‌دهند، انگیزه و انرژی آنان را حفظ می‌کنند.

نام جو جیرارد در کتاب رکوردهای گینس به‌عنوان بزرگ‌ترین فروشنده دنیا ثبت شده است؛ کسی که خودروهای گران‌قیمت فورد را طوری به فروش می‌رساند که برای خرید آن در فروشگاهش نیاز به سیستم نوبت‌دهی داشت! او راز این فروش افسانه‌ای را در تلاش زیاد و دوست‌داشتنی بودن می‌داند.

او هر ماه برای لیست مشتریانش با قلم خودش کارت‌پستالی ارسال می‌کرد و همچنین به مناسب‌های مختلف هدایایی اختصاصی و خلاقانه به آنها می‌داد؛ بعد از یک دهه فعالیت، دو‌سوم فروشش به مشتریانِ تکراری بود.

تحلیل مدیریتی فیلم مدیران مدیا در قالب هدیه‌ای ارزشمند

مدیران مدیا چندین بسته تحلیلی برای تقویت مهارت‌های مدیریتی و روانشناختی دارد که می‌تواند یک کلاس آموزشی کامل به کمک دیدن فیلم‌های سینمایی باشد؛ این بسته‌های تحلیلی روی فلش‌های شخصی‌سازی شده یا در هارد‌هایی که می‌خواهید به مدیران یا کارکنان خود هدیه کنید به‌عنوان یک ارزش‌افزوده منحصربه‌فرد قرار می‌گیرد.

برای شخصی سازی هدیه خود فرم زیر را پر کنید.

انواع هدایای سازمانی

اما هدیه‌های سازمانی تنها ابزاری برای بازاریابی نیستند. عمیق‌تر کردن حس همبستگی در کارکنان، ترویج فرهنگ سازمان و ایجاد انگیزه و حس رقابت در کارکنان از مهم‌ترین کاربردهای هدیه‌های سازمانی‌اند.

ابتدا باید بدانیم که این هدیه سازمانی قرار است به چه کسی داده شود؟!

هدایای تبلیغاتی

این هدایا معمولاً با کمترین هزینه تولید می‌شوند و در ایران هم بسیار مرسوم هستند؛ هدایایی مثل خودکار، بج یا کلاه‌هایی که روی آن برند یا شعار سازمان آورده می‌شود از این نوع هستند و معمولاً در نمایشگاه‌ها به مردم داده می‌شود.

هدایای شرکتی عمومی

هدایای شرکتی عمومی نوعی مسئولیت اجتماعی است که با اسپانسر شدن در یک رویداد و ارائه خدمات رایگان به جامعه محلی یا اقداماتی از این دست به خوشنامی برند و جلوه بیرونی آن کمک شایانی می‌کند؛ این هدایا در بسیاری از کشورها نتایج چشم‌گیری داشته است.

هدایای شرکتی به کارکنان

شاید نمونه قالب در شرکت‌های ایرانی ارائه کارت‌های هدیه، بسته‌های غذایی یا سررسیدی با لوگوی سازمان باشد. ولی هدیه‌های سازمانی به کارکنان بسیار متنوع است و با کاربردهای مختلف در شرکت‌ها ارائه می‌شود.

هدایای خوش‌آمد گویی

با دادن هدیه‌ای مانند یک ماگ شخصی، گلدان، بج یا یک کتاب به نیرویی که تازه استخدام کرده‌اید کمک می‌کنید که خود را بخشی از سازمان ببیند و سریع‌تر با شرایط جدید سازگار شود. اکثر شرکت‌های بزرگ هدایای خوش‌آمد گویی به کارکنان را بخشی از فرآیند آنباندینگ و ورود پرسنل جدید به شرکت قرار داده‌اند.

هدایای شخصی

ازدواج، صاحب فرزند شدن، تولد فرد یا یک موفقیت کاری و حرفه‌ای از مناسبت‌هایی است که کارکنان آن را به‌خوبی به‌خاطر می‌سپارند؛ سازمان‌‌های بالغ تلاش می‌کنند خود را در این خاطره‌سازی سهیم کنند و به کارکنان خود این حس را دهند که مانند خانواده‌ای کنار هم هستند و ضمناً به آنان یادآور می‌شوند که در سازمانی هوشیار کار می‌کنند که برای کارکنانشان ارزش قائل‌اند. این هدایا هرچه شخصی‌تر باشد به برقراری این حس کمک بیشتری می‌کند.

هدایای مناسبتی

سالگرد تأسیس شرکت، عید نوروز یا رسیدن به یک موفقیت بزرگ برای سازمان جایی است که تمام اعضای سازمان -از جمله مدیران و کارکنان- جشن می‌گیرند. هدایای چنین مناسبت‌هایی معمولاً در چارت سازمانی تفاوت‌هایی باهم دارند. در ادامه درمورد این تفاوت‌ها خواهیم گفت.

هدیه شرکتی به مشتریان بالقوه

این مورد یک عنصر کارآمد در فرایند تبدیل مشتری است. گاهی حتی آن را رشوه اخلاقی می‌نامند که مخاطب را ترغیب می‌کند از کالا یا خدمات شرکت نیز استفاده کند؛

هدیه‌ای که شرکت‌ها یا سازمان‌ها به یکدیگر می‌دهند

این نوع هدیه معمولاً برای قدردانی از پروژه‌ای مشترک یا کاری است که برای هم انجام داده‌اند و به حفظ رابطه و پیوستگی شرکت‌ها کمک می‌کند و همچنین سفیری برای برندمحسوب می‌شود.

هدیه سازمانی و شرکتی

چه چیزی هدیه سازمانی را اثربخش‌تر می‌کند؟

گاه ما هدف از دادن هدیه سازمانی را فراموش می‌کنیم؛ یعنی آن را به‌شکل کاری برنامه‌ریزی نشده و باعجله یا فرایندی روتین که مدت‌هاست تغییری نکرده، به‌صورتی سهل‌انگارانه انجام می‌دهیم. اما باید بدانیم که این رویکرد هیچ سودی برای شرکت یا سازمان ما ندارد و فقط منابعی از زمان و هزینه‌ی سازمان را هدر می‌دهد.

آنچه به آن نیاز داریم یک «استراتژی هدیه» برای شرکت یا سازمانمان است.

مزایای اصلی داشتن یک استراتژیِ هدیه شرکتی این است که شما مشتریان خود را شگفت‌زده و خوشحال می‌کنید و به آنها نشان می‌دهید که واقعاً قدردان این رابطه هستید و برای آن ارزش قائلید. به‌طورکلی، مشتریان شما شادتر خواهند بود و شما در نتیجه‌ی تقویت روابط خود در ذهن خواهید ماند.

هدیه سازمانی برای شرکت ها

در استراتژی هدیه سازمانی به چه نکاتی توجه کنیم؟

زمان سنجی

شرکت‌ها معمولاً پیش از تعطیلات آخر سال هدیه می‌دهند. این می‌تواند برای استراتژی هدیه شما مشکل ایجاد کند؛ زیرا اگر هر سال به‌طور هم‌زمان به مشتریان و کارکنان هدیه‌ای بدهید، آن هدیه می‌تواند «مورد انتظار و قابل‌پیش‌بینی» باشد.

اگر می‌خواهید متفاوت باشید و مشتری خود را شگفت‌زده کرده و او را تحت‌تأثیر قرار دهید، می‌توانید به زمان‌های تصادفی دیگری نیز فکر کنید. همچنین می‌توان مجموعه‌ای از هدایا را در طول سال برای نشان دادن قدردانی بیشتر انتخاب کنید.

لازم نیست زیاد هدیه بدهید! یک راه آسان برای تعیین زمان این است که به مشتری و دلیل هدیه دادن به او فکر کنید. (به‌عنوان مثال: هدیه دادن برای تشکر از خرید مشتری)

شخص‌سازی به‌جای تبلیغ

تصور کنید می‌خواهید برای دوست خود هدیه‌ای بخرید. زمانی که لوگو یا راه‌های ارتباطی‌تان را روی آن حک می‌کنید درحال تبلیغ خود هستید، نه هدیه دادن یا تقدیر و تشکر کردن از مشتری یا کارمندانتان.

هرچه مخاطب شما -چه کارمند شرکت و چه مشتری- حس کند که این هدیه مخصوص او است شما بیشتر در ذهن او خواهید ماند. به‌جای متن تایپی از دست‌نوشته استفاده کنید. اسم او را به قلم بیاورید و هدیه‌ای متناسب با علاقه و نیازش به او بدهید تا همیشه حین استفاده از آن به یاد شرکت و سازمان شما بیفتد.

بودجه شما برای هدیه

تصور کنید ۲۰ میلیون تومان بودجه کنار گذاشته‌اید. می‌توانید برای هزار نفر یک خودکار ۲۰ هزار تومنی با لوگوی شرکت بخرید و برای هر مناسبت یا مراجعه به شرکت به کارکنان یا مشتریان بدهید. آیا این مدل از هزینه‌کردِ بودجه اثربخش خواهد بود؟!

مدل دیگری که می‌تواند بسیار اثرگذار باشد دسته‌بندی و طبقه‌بندی کارکنان و مشتریان است. سال‌های همکاری با کارمندان یا عمق روابط تجاری با مشتری خود را دسته‌بندی کنید و بر اساس ارزشی که آنها برای سازمان دارند به آنها هدیه دهید. حالا چه اتفاقی می‌افتد؟ شما برای ده مشتری و ده کارمند برتر خود ۱۰ میلیون تومان از بودجه هدیه خود را کنار بگذارید و آنها را واقعاً تحت‌تأثیر قرار دهید. با این مدل می‌توانید حداکثر تأثیر را روی گروه کلیدی خود بگذارید؛ چراکه ما همواره با محدودیت بودجه دست‌به‌گریبانیم.

انواع هدیه سازمانی

کارآمدی هدیه سازمانی

بهتر است مجدداً به هدف از ارسال این هدیه‌ها برگردیم؛ این هدف تأثیرگذاری و در خاطر ماندنی‌ست که منجربه فروش بیشتر یا وفاداری در کارکنان شود. یکی از مهم‌ترین عوامل در به خاطر ماندن، کارایی این هدیه‌ها است.

در گذشته لوازم تحریر، ست اداری، ادکلن و امروزه لوازم دیجیتال مثل فلش، اسپیکر، هارد و سایر لوازمی که امکان استفاده از آن برای هر کسی فراهم است به‌عنوان گزینه‌های کاربردی برای هدیه نام برده می‌شد. که به‌علت محدود بودن گزینه‌ها به‌مرور به هدیه‌ای تکراری بدل شده است.

نوع جدیدی از هدیه سازمانی

رویکرد تازه‌ای که چند سالی است در کشورهای خارجی شروع شده و به‌تازگی وارد فرهنگ هدیه ما نیز شده ترکیبی است از محتوا و این ابزارهای دیجیتال که کارآمدی را شخصی شده و به آموزش و محتوا گره زده است.

مدیران مدیا این امکان را می‌دهد که به مدیران یا کارکنان خود یک هارد یا فلش پر از فیلم‌های سینمایی که به مهارت‌های آنها کمک می‌کند ارائه کنید که با ویدئوهایی تحلیلی با کیفیت به آنها آموزشی توأم با سرگرمی که خود مفهومی نوین در صنعت آموزش دنیا است را ارائه کنید.

در پایان در خاطر داشته باشید اثر بخشی هدیه‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که شما با برنامه و طبق استراتژی هدیه سازمانی اقدام کنید و نتایج آن را پایش کرده و در هر لحظه این هدف را در ذهن داشته باشید که این هدیه قرار است ما را در ذهن مشتری و کارمندان ماندگار کند و اگر به این هدف نزدیک نمی‌شود باید در آن تجدیدنظر کنید.

دیدگاه‌‌ها، سوالات و پیشنهادات خود را در کامنت بنویسید

از اینجا می‌توانید کامنت ها را دنبال کنید:
اطلاع از
guest
دیگران نخواهند دید
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

بسته‌های توسعه توان مدیریتی

نوشته‌هایی که خواهید پسندید!

برای به اشتراک گذاری، کلیک کنید

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در email
0
نظرات شما را دوست داریم، لطفا برای ما بنویسید.x