در این مقاله خواهید خواند

تحلیل مدیریتی فیلم Margin Call

تحلیل مدیریتی فیلم Margin Call مارجین کال

تحلیلی تازه اما بسیار مهم از رفتار بازار سرمایه، مدیران عالی‌رتبه شرکت را نیمه‌شب پای جلسه‌ای فوری کشانده. مسئله‌ای که اگر اقدامی سریع برای آن انجام نشود، ضرر حاصل‌شده می‌تواند به بیش از چند برابرِ ارزش شرکت برسد. در تحلیل مدیریتی فیلم margin call به ساعاتی قبل از شروع بحران مالی سال 2009 آمریکا می‌رویم تا از فرآیند تصمیم‌گیری مدیران یک شرکت سرمایه‌گذاری بزرگ آگاه شویم و روند تصمیم‌گیری و حل مسئله حتی در شرایط بحرانی را مرور کنیم.

تحلیل مدیریتی فیلم Margin Call

گام‌های یک فرآیند تصمیم گیری با نگاهی به فیلم Margin Call

چگونگی پیشروی فرایند تصمیم‌گیری بسته به این است که اطلاعات کافی در زمان درست در اختیار افراد مناسب قرار گیرد. اما زمان، اطلاعات و کارشناسان خبره دقیقاً همان موارد محدودکننده‌ هستند. آنچه اهمیت دارد تصمیم‌گیری باوجود تمام این محدودیت‌ها و تا حد امکان بهتر کردن کیفیت و اثربخشی این تصمیم است.

قدم اول: مشکل را مشخص کنید

نقطه شروع فرایند تصمیم‌گیری داشتن درک درست از مشکل است. جایی‌که باید علت و نه علائم مشکل را روشن کرده و نقطه‌ی اثر تصمیم را روی آن متمرکز کنیم. این همان کاری‌ست که رئیس هیئت‌مدیره انجام می‌دهد؛ تلاش برای یافتن مشکل و دنبال کردن آن، تا رسیدن به بالاترین حد شفافیت و رفع ابهام‌ها. به‌گونه‌ای که مسئله برای همه قابل‌فهم باشد.

قدم دوم: گزینه‌های روی میز

فشارها و محدودیت‌ها گاه راهکارهایی تک‌بعدی با هزینه‌های گزاف را به‌عنوان تنها راه موجود پیش روی ما می‌گذارند. اگر در اتاق فکر تنوع عقیده نباشد ممکن است این راه، بدون منتقد و بدون پایش مشکلات به‌عنوان تصمیم نهایی عملی شود و ما به‌دلیل آگاهی نداشتن از مضرات و راهکارهایی برای تسکین آن با مسئله‌ای تازه مواجه شویم. حضور افراد خلاق، تنوع فکری و فضایی پذیرنده برای آنها به کیفیت تصمیمات کمک ویژه‌ای خواهد کرد.

قدم سوم: شناسایی محدود کننده‌ها

زمان، منابع مالی، قوانین و بسیاری از واقعیت‌های دیگر هستند که موجبات محدود شدن تصمیمات و کاهش گزینه‌های پیش روی ما را فراهم می‌کند؛ به همین علت حضور فعال افرادی از حوزه‌های تخصصی و درگیر با مسئله، در اتاق تصمیم‌‎گیری، تصمیمات منطبق بر واقعیت را شکل می‌دهند. ‌

تحلیل مدیریتی فیلم Margin Call

قدم چهارم: تجزیه و تحلیل گزینه‌ها

گزینه‌های پیش رو ممکن است حاصل تصمیم‌گیری گروهی یا فردی باشد اما فارغ از منبع تصمیم باید از چند منظر ارزیابی شوند:

امکان سنجی: (متن داخل تصویر: آیا می‌توان آن را انجام داد؟)

اثربخشی: (متن داخل تصویر: چقدر به حل مسئله کمک می‌کند؟)

و پیامدها: (متن داخل تصویر: هزینه‌های آن (مالی و غیرمالی) برای سازمان چقدر خواهد بود؟)

قدم پنجم: انتخاب

بهترین گزینه تصمیمی است که بیشترین مزایا (متن داخل تصویر: بیشترین مزایا) و کمترین معایب (متن داخل تصویر: کمترین معایب جدی) را ایجاد کند. هرچند گاهی انتخاب بین گزینه‌های روی میز بسیار دشوار است و بازه زمانی تأثیرات مثبت و منفی و شانس موفقیت هرگزینه است که اولویت‌های مدیران را شکل می‌دهد.

قدم ششم: اجرای تصمیم

افراد دخیل در تصمیم‌گیری باید نقش خود را در حصول اطمینان از نتیجه نیز بدانند. کار مدیریت تنها با اتخاذ تصمیم پایان نمی‌یابد، بلکه مدیران باید با تدبیر برنامه‌ها، رویه‌ها، قوانین یا طراحی سیاست‌ها به فرایند حل مشکل کمک کنند. خصوصاً در مواقع بحرانی که  تصمیم‌گیری و اجرا بسیار به‌هم پیوسته و درهم‌تنیده انجام می‌شود.

قدم هفتم: کنترل و ارزیابی

حتی بهترین تصمیمات هم می‌تواند در مسیر اجرا دچار اختلال شوند؛ جمع‌آوری اطلاعات برای تعیین اثربخشی یک تصمیم کاری است که یک مدیر باید برای ارزیابی تصمیم خود انجام دهد. تعیین شاخص‌های ارزیابی و کنترل کمک می‌کند که از برنامه‌ها به‌خوبی محافظت کرده و از ثمره تصمیم برداشت شود.

جمع بندی تحلیل مدیریتی فیلم Margin Call

این اطلاعات است که تصمیم‌سازی می‌کند. مدیریت باید در تصمیم‌گیری خود را به حجم کارآمدی از اطلاعات و تحلیل‌ها چه از بیرون شرکت و بازار و چه از درون شرکت و فرایندهای مرتبط با مسئله مجهز کنند؛

خصوصاً در تصمیمات کلیدی گزینه‌هایی اجرایی و منطبق بر واقعیت روی میز بگذارند.

گزینه‌ها را از ابعاد و زوایای متفاوت از طریق نظرات کارشناسانی همراه با تنوع و استقلال نظر به چالش بکشد.

با ارزیابی مزایا و معایب تصمیمات دست به انتخاب بزنند. برای اجرای آن برنامه‌ریزی و برای کنترل آن شاخص و معیار مشخص کند.


اگر به فیلم‌های مدیریتی علاقه مند هستید می‌توانید مجموعه تحلیل مدیریتی فیلم مدیران مدیا را بررسی کنید و در راستای توسعه فردی یا سازمانی خود از آن بهره‌مند شوید.

دیدگاه‌‌ها، سوالات و پیشنهادات خود را در کامنت بنویسید

از اینجا می‌توانید کامنت ها را دنبال کنید:
اطلاع از
guest
دیگران نخواهند دید
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظرات شما را دوست داریم، لطفا برای ما بنویسید.x