در این مقاله خواهید خواند

تحلیل مدیریتی فیلم 12 مرد خشمگین

تحلیل مدیریتی فیلم 12 مرد خشمگین (بهره وری جلسات)

در فیلم دوازده مرد خشمگین، 12 نفر عضو هیات منصفه دادگاهی هستند که باید در خصوص قصاص پسری متهم به قتل تصمیم بگیرند. رای هیات منصفه تنها زمانی اثرگذار است که هر دوازده نفر هم رای باشند و جلسه آنها خروجی شفاف و قطعی داشته باشد. این فیلم که در لیست فیلم های برتر سینما قرار دارد، در تحلیل مدیریتی فیلم 12 مرد خشمگین جلوه کاملی از یک جلسه تصمیم‌گیری را درک می‌کنیم که می‌تواند برای بهبود کیفیت و نوع جلسات، الهام‌بخش باشد.

اکثر ما جلسات چند نفره و طولانی مدتی را که برای تصمیم‌گیری‌ها و ایده‌پردازی‌ها تشکیل می‌شوند، تجربه کردیه‌ایم. این جلسات در عین طولانی بودن، بازدهی کافی را ندارند؛ در این جلسات، عده‌ای پرحرف و مابقی خاموش‌اند و به طور کلی، این شکل از جلسات، دشمن بهره‌وری هستند. اما اگر جلسات بهره‌ور و پربازده هدف ما باشند چه ابزار و تاکتیک‌‌هایی برای مبارزه با دشمنان بهره‌وری جلسات داریم؟

ترکیب افراد حاضر در جلسه با نگاهی به فیلم 12 مرد خشمگین

در تحلیل مدیریتی فیلم 12 مرد خشمگین اگر به ترکیب جلسات توجه کنید؛ غالبا سه دسته اصلی از افراد در جلسه هستند، دسته اول “تصمیم سازان” هستند که با دو یا چند ایده وارد جلسه می‌شوند، دسته دوم “ممتنع و بی‌نظر ” و دسته سوم “مردد و محافظه‌کار”‌اند. در طول جلسه باید فرصت کافی برای بیان ایده به تصمیم‌سازان داده شود، از افراد ممتنع بخواهیم با گوش دادن به نظرات موجود در جمع، به ابعاد مثبت و منفی ایده‌ها، بدون سوگیری بپردازند و افراد محافظه کار را به مشارکت ترغیب کنیم. اما ممکن است در جلسه‌ای یک گروه خاص حضور داشته باشند که نقشی مخرب دارند!، این گروه علا‌قه‌ای به جلسه، سازمان و یا موضوع مورد بحث ندارند و اعضای دیگر باید کنترل کنند که این افراد با مداخله غیرمنطقی در طول بحث موجب تصمیمات زودهنگام اشتباه نشوند یا حتی برعکس موجب طولانی‌تر شدن و بی نتیجه ماندن گفتگو نباشند.

تحلیل مدیریتی فیلم 12 مرد خشمگین

تکنیک‌هایی برای بهره‌ور کردن جلسات کاری

دقت کنید که جلسات بزرگتر از پنج نفر حتما باید شخصی را به عنوان “دبیرجلسه” داشته باشند، وظیفه دبیر تنظیم صورتجلسه، برقراری نظم کلی، تقسیم درست زمان جلسه و همچنین حصول اطمینان از این مورد است که تمامی افراد حاظر در جلسه فرصت بیان نظر را داشته باشند. جلسه‌ی بدون دبیر شبیه کلاسی بدون معلم است؛ همه دانش آموزان در کلاس هستند اما ذهن کلاس روی موضوع و روند خاصی متمرکز نیست.

هنگام انتخاب اعضای جلسه باید در نظر داشته باشید که از تمام طیف نظرات در گروه بهره‌مند هستید. در صورت نیاز حتما از “عضو میهمان”، در جلسه استفاده کنید.

در طول جلسه مدارک و مستندات جمع‌آوری شده را همراه داشته باشید، آنالیز‌های انجام شده، نمودار‌ها و جداول و مهمتر از همه تحلیل‌های انجام شده بر روی آنها؛ تا نظرات و تصمیمات افراد، ریشه در حقایق و واقعیات داشته باشند و تحت تاثیر ایگو و یا جایگاه و سمت افراد تصمیم‌گیری نشود.

هرگز بدون آمادگی اعضا، جلسه را شروع نکنید، تمام اعضا، نه تنها از قبل از جلسه جزئیات دقیق روز و ساعت برگزاری را بدانند، بلکه جزئیات دقیقتر در خصوص موضوعاتی که بناست در مورد آن گفتگو شود، به همراه اسناد و اطلاعات تکمیلی باید در اختیار اعضا باشد و اعضا چند روزی فرصت کافی برای بررسی بیشتر را داشته باشند. به خاطر داشته باشید خروجی و نتیجه جلسات آیینه‌ی تمام قدی افراد حاضر در جلسه است، اگر جلسه‌ای بهره‌وری کافی را ندارد بدیلیل آنست که افراد حاضر در جلسه بهره‌وری کافی را نداشته اند!، یا آماده نبوده‌اند یا انرژی کافی را صرف موضوع نکرده‌اند.

تحلیل مدیریتی فیلم 12 مرد خشمگین

و در انتها به یاد داشته باشید روش‌های برگزاری جلسات بر حسب پارامتر‌هایی مانند موضوع جلسات، اهداف آنها، افراد آنها و فوریت آنها باید متفاوت باشند. از جلسات ایستاده‌ی ماکزیمم ده دقیقه‌ای تا جلسات نیم روزه یا حتی یک یا چند روزه. جلسات در سکوت تا جلسات گفتگو محور و حتی جلسات مجازی؛ مطمئن شوید که از همه انواع جلسات در کار خود بهره‌ می‌برید.

نکات برگزاری جلسات بهره‌ور محدود به این تعداد نیست؛ لازم است افراد شرکت کننده در جلسات اصول بحث گروهی، تصمیم‌گیری، تبادل نظر و تفکر انقادی را آموزش دیده باشند و تمرین کرده باشند، توصیه می‌شود تیم خود را در این موضوعات آموزش دهید.

ما در مدیران مدیا فیلم‌ها را از دریچه موضوع تحلیل و بررسی می‌کنیم و تجربه‌ای نوین از آموزش دیجیتال را برای توسعه فردی و سازمانی ایجاد می‌کنیم، چنانچه تحلیل مدیریتی فیلم 12 مرد خشمگین برای شما تجربه‌ای دلچسب بود می‌توانید مجموعه تحلیل‌های مدیریتی ما را نیز دنبال کنید.

اگر به فیلم مدیریتی علاقه دارید لیست 50 فیلم مدیریتی ما را نیز بررسی کنید تا ایده‌هایی برای مشاهده فیلم به شما ارائه کند.

در بخش کامنت تجربه خود را پیرامون جلساتی که با مدیریت یا حضور شما بهره‌وری بیشتری داشته است را با ما به اشتراک بگذارید و نظرتان را پیرامون این تحلیل مدیریتی فیلم 12 مرد خشمگین بنویسید.

دیدگاه‌‌ها، سوالات و پیشنهادات خود را در کامنت بنویسید

از اینجا می‌توانید کامنت ها را دنبال کنید:
اطلاع از
guest
دیگران نخواهند دید
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظرات شما را دوست داریم، لطفا برای ما بنویسید.x