در این مقاله خواهید خواند

بروکراسی اداری با نگاهی به فیلم فورد در برابر فراری

بروکراسی اداری (فیلم فورد در برابر فراری)

بعد از دخالت های شرکت فورد در انتخاب راننده ، برای مسابقات رالی لماس، خودروی فورد در حین مسابقه دچار نقص فنی شد و در مقابل خودروی فراری که باز هم پیروز مسابقه شد حتی نتوانست از خط پایان عبور کنه! حالا کارل شلبی به عنوان مدیر مسئول این پروژه به جلسه مدیران فورد احظار که پاسخگوی این شکست باشه. در این قسمت به بررسی فیلم فورد در برابر فراری از دریچه موضوع بروکراسی اداری می‌پردازیم.

اپیزود پوشه قرمز

پوشه قرمز و اتاق انتظار زیبا نماد بروکراسی اداری

نکته ای که همان ابتدا توجه شلبی رو جلب میکنه پوشه قرمز رنگی است که بین کارمندان جا به جا میشه و احتمالا گزارش کار تیم خودشه. این پوشه قرمز نمادی از بروکراسی عظیم شرکت فورده و اتاق لوکس انتظار برای شلبی نماد اشرافیت شرکت فورد محسوب میشه و در صحبت های خودش به این مواد اشاره میکنه.

شلبی در مورد مسابقه یا مفهوم رقابت صحبت میکنه. این موضوع تنها مربوط به مسابقه  نیست و شرکت فورد در حال رقابت بر سر سهم بازار خودش در مقابل شرکت های کوچک تر یا هم رده خودش قرار گرفته که در مقایسه با اونها چابکی بیشتری دارن. و شلبی معتقده که این بروکراسی اداری و شیوه تصمیم گیری شورایی،  بار اضافی روی ماشین مسابقه فورده که سرعتشون رو کمتر کرده.

وقوع تغییرات پرسرعت در رقابت، بازار، فناوریها و مقررات «توانایی تطبیق و پاسخ‌گویی سریع به تغییرات» را به یک مؤلفه ضروری برای سازمان‌ها مبدل کرده است. سازمان برای افزایش سرعت در برابر این تغییرات باید در سه بعد درک شرایط، تصمیم گیری و واکنش نیاز به تحول دارن. در سازمان های بروکرات شرایط بازار به موقع درک نمیشه و نحولات بازار دیر به شرکت میرسه، صمیمات کیفیت لازم رو ندارن و به سختی گرفته میشن و از همه مهمتر تصمیمات گرفته شده به اجرا نمیرسن و یا انقدر دیر به اجرا میرسن که تاثیر خودشون رو از دست میدن.

راهکار هنری فورد دوم برای چابک سازی تیم

برای مثال هنری فورد به عنوان مدیر یک سازمان بروکراتیک برای اجرای یک پروژه چابک  در این سکانس چند اقدام در جهت تسریع این سه بخش انجام داد. در گام کارل شلبی رو به عنوان یک بازوی اجرایی کوچک مسئول مستقیم اجرای سریع این ماموریت کلیدی برای شرکت فورد کرد و در گام دوم دست اون رو برای تصمیم گیری بازتر کرد. و در نهایت کمک کرد تا پاسخگویی، گزارش دهی و تصمیم گیری خارج از ساختار سازمان بین او و شلبی ساده‌تر شود.

فیلم فورد در مقابل فراری را تا کنون از زوایای مختلفی بررسی کردیم که در بخش مقالات می‌توانید آنها را دنبال کنید. و اگر در مورد موضوع بروکراسی اداری نکته یا تجربه ای دارید با دوستانتان در کامنت ها درمیان بگذارید.

با خواندن این مطالب و دیدن مجموعه تحلیل مدیریتی فیلم مدیران مدیا مهارت‌های کلیدی مدیریت را با داستان‌های جذاب سینمایی به ذهن خود سنجاق کنید.

 حال درس آموخته هامون رو از این ویدیو با هم مرور میکنیم:

نکته اول اینکه منظور از چابکی، توانایی یک واحد کسب وکار برای رشد و بقاء در یک محیط رقابتی است که تغییرات آن مستمر و غیر قابل پیش بینی بوده و نیازمند واکنش سریع است.

نکته دوم اینکه چابکی یک پاسخ استراتژیک است و نیاز به تغییر الگوی فکری دارد.

نکته پایانی اینکه برای واکنش سریع به تغییرات لازم است در سه رکن درک تغییرات، تصمیم گیری و اجرا بازنگری کلی انجام دهیم.

بروکراسی اداری با نگاهی به فیلم فورد در برابر فراری

دیدگاه‌‌ها، سوالات و پیشنهادات خود را در کامنت بنویسید

از اینجا می‌توانید کامنت ها را دنبال کنید:
اطلاع از
guest
دیگران نخواهند دید
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظرات شما را دوست داریم، لطفا برای ما بنویسید.x