در این مقاله خواهید خواند

تحلیل مدیریتی فیلم فورد در برابر فراری

تفکر خارج از جعبه (فیلم فورد در برابر فراری)

شرکت فورد در اواسط دهه 60 میلادی دچار افت فروش شده و شرکت به مرز ورشکستگی رسیده. مدیر شرکت هنری فورد دوم از تمام کارمندان و کارگران خواسته تا به فکر ایده ای برای برون رفت از این بحران باشند. اما این ایده‌ها از کجا می‌آیند و چطور میتونن به شرکت فورد کمک کنند؟ در این مقاله به نقش تفکر خارج از جعبه در اتاق فکر سازمان می‌پردازیم.

لی یاکاکا مدیر بازاریابی شرکت فورد است که طی مدیریتش این شرکت بدترین فروش تاریخ خود را تجربه کرده. اما چرا مدیر باید دوباره به ایده های او اعتماد کند؟ این سوالی است که لی در این جلسه باید به آن پاسخ دهد. و بگوید چرا طرح تازه او می تواند راهگشای این بحران باشد. لی در پاسخ به این سوال می‌گوید چون ما در گذشته اشتباه فکر میکردیم. این یعنی لی تونسته تفکرش رو از دل بحران بیرون بکشه و خارج از ساختارهای فعلی مسئله رو ببینه.

خلاقیت در حل مسئله و تصمیم گیری، قرار نیست چیزی شبیه شعبده بازی باشد. بلکه قرار است به ما کمک کند که فارغ از عادت‌های رفتاری و تحلیلی خودمون به مسائل نگاه کنیم و یک مسئله را همیشه با یک ابزار ثابت و به یک شیوه قدیمی، حل نکنیم.

نگاه به مسائل و مشکلات با تفکر خارج از جعبه

لی به جای پیدا کردن راهی برای فروش به مشتریان قدیمی یا کنار زدن رقیب سنتی یک گروه مشتری تازه رو معرفی می‌کنه. یعنی اولین 17 ساله های تاریخ که توان خرید ماشین دارند. و با تحلیل علایق و کسانی که آنها را تحت تاثیر قرار میدهند راهکاری برای ترغیب این گروه مشتریان به خرید ماشین فورد ارائه می‌کند و در این مسیر رقیب تازه فورد را هم معرفی می‌کند رقیبی که از نظر مدیران تا آن زمان نادیده گرفته شده بود. ولی در این مسیر تازه از فورد بسیار جلوتر بود.

بیان مشکل بدون ارائه راهکار و برنامه هیچ مشکلی را حل نمیکند. باید جوانان 17 ساله را تحت تاثیر قرار دهیم یا هویت پیروزی را به برندمان اضافه کنیم از جنس راهکار نیستند. لی در این سکانس یک راهکار کامل ارائه می‌دهد. او راهکار را پیروزی در مسابقات معتبر لماس عنوان می‌کند. و برای پیروزی در این مسابقات هم با بررسی شرایط رقبا ارائه می‌کند.

دو نکته در ارائه این راهکار وجود دارد. اول اینکه لی می‌داند در مسیر راهکارش شرکت چه کارهایی انجام داده است و دوم اینکه ذهن خلاق، هرگز یک راه حل را برای یک مسئله کافی نمی‌داند.

فیلم فورد در مقابل فراری را تا کنون از زوایای مختلفی بررسی کردیم که در بخش مقالات می‌توانید آنها را دنبال کنید.

با خواندن این مطالب و دیدن مجموعه تحلیل مدیریتی فیلم مدیران مدیا مهارت‌های کلیدی مدیریت را با داستان‌های جذاب سینمایی به ذهن خود سنجاق کنید.

در نهایت درآموخته هامون رو از این سکانس مرور میکنیم:

نکته اول اینکه برای نوآوری به یک نگاه و تفکر تازه نیاز داریم

نکته دوم اینکه برای خلاقیت در حل مسائل باید رقبا، روندها و ظرفیت های سازمان را بشناسیم

نکته سوم اینکه تحلیل کردن مسئله گام خوبیه ولی اگر بدون راهکار باشه ارزشی رو به سازمان ارائه نمیکنه

درس آموخته های سکانس فورد در برابر فراری

دیدگاه‌‌ها، سوالات و پیشنهادات خود را در کامنت بنویسید

از اینجا می‌توانید کامنت ها را دنبال کنید:
اطلاع از
guest
دیگران نخواهند دید
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
نظرات شما را دوست داریم، لطفا برای ما بنویسید.x